اکسیژن رسانی غشایی خارج بدنی
اسفند ۱۶، ۱۴۰۲پاسخدهي هيپنوتيزمي در كودكان
اسفند ۱۷، ۱۴۰۲القاء و استعاره اقيانوس براي شبادراري
اين روش براي كار روي كودكان بين هفت تا دوازده سال كه ساحل را ديده و از آن لذت ميبرند طراحي شده است.همانطورکه درمقالات دیگر”مادروکودک” گفته شده است، ارزيابي دقيق براي مشكلات شبادراري پيش از درمان، از نظر رواني اهميت بسيار زيادي دارد.
پيشالقا
امروز ميخواهم با تو درباره يادگيري، خشك نگهداشتن رختخواب در شب و احساس اعتمادبه نفس عالي و كنترل وقتي كه در خانۀ خودتان يا خانة دوستت ميخوابي صحبت كنم. ما ميدانيم كه داشتن يك رختخواب خشك چيزي است كه وقتي آدمها بزرگتر ميشوند ياد ميگيرند و الگوهاي منظمتری از خواب در طول شب راکسب میکنند. بعضيها وقتي خيلي جوانند اين كار را انجام ميهند، شايد در سن دو يا سه سالگي، بعضي ديگر وقتي كمي بزرگتر هستند. ولی کسانی هم هستند که الگوهاي خواب بزرگسالي و رختخواب خشك در شب را وقتي كسب ميكنند كه به مدرسه راهنمايي ميروند. من دقيقاً مطمئن نيستم كه تو چه وقت اين الگوها را كسب خواهي كرد؛ با وجود اين، مطمئنم كه تو ميتواني به ذهنت بياموزي كه كنترل بيشتري روي ادراركردن داشته باشي، بنابراين وقتي بدنت آماده است، قادر خواهي بود تا هر شب اعتمادبهنفس داشته و راحت باشي.
بهخاطر اينكه احساس خشكي و اعتمادبهنفس بيشتري داشته باشي، ميخواهم با تو درباره يك قدمزني كه من و تو در چشم ذهنمان انجام ميدهيم صحبت كنم، و همچنين ميخواهم درباره چيزهايي كه ميتوانيم در اين پيادهروي ببينيم با تو صحبت كنم. ما در ذهنمان، پيادهروي خواهيم كرد، به ساحل میرویم جايي كه چيزهاي زيادي براي ديدن وجود دارد. در حاليكه با تو صحبت ميكنم، ميتواني آرام باشي و چيزهايي كه من دربارهاش صحبت ميكنم تجسم كني. همانطور كه آنها را در ذهنت تجسم ميكني، میبینی آنها همانطوري هستند كه من توصيفشان كردهام، يا شايد چيزي متفاوت با آن باشند- يا هر كدام كه بهتر است، تو قادر خواهي بود كه مهمترين قسمتها را درك كني و بهخاطر بسپاري، ممكن است تصميم بگيري وقتي با تو صحبت ميكنم، چشمهايت را ببندي، يا آنها را باز نگهداري. هر كدام را كه انجام دهي خوب است. ميخواهم راهي را انتخاب كني كه با موفقيت زياد روي آنچه من ميگويم تمركز كني و يك تجسم خيلي واقعي را در ذهنت ايجاد كني.
القاء
براي شروع، از تو ميخواهم كه راحت روي صندلي بنشيني، و بگذاري همه ماهيچههاي بدنت آرام شوند، و از احساس حمايت و آسايش كامل لذت ببري. بياد داشته باش، كه اگر تصميم بگيري كه چشمهايت را ببندي، كمكي است تا تجسمت واقعيتر باشد… { در کودکان بزرگتر در اين مرحله با تلقين سنگيني پلكها يا اينكه تصاوير وقتي چشمهايشان بسته است بهتر هستند، كودكان را تشويق ميكنم كه چشمهايشان را ببندند. من خوابآلودگي را تلقين نميكنم، زيرا اين تلقين تا حدودي آرامش كودكان را برهم ميزند.}
تعميق، تقويت، و آغاز استراتژي درماني
همانطور كه من و تو به قدمزدن ميپردازيم، ممكن است متوجه شوي كه در يك محيط بسيار خوشايندي هستيم كه گياهان متعدد، و چند حيوان كوچك و نسبتاً دوست وجود دارند. همچنين ممكن است حيوانات بزرگتري را ببيني كه نسبت به حضور ما در اينجا كنجكاو هستند. چيز ديگري كه جلب توجه ميكند اين است كه ما در يك مسير مشخصي هستيم، و آن مسير بنظر ميرسد كه به يك تپه كوچك منتهي ميشود، كه شيب اين تپه به سمت اقيانوس ميرود. در حاليكه هنوز از اقيانوس فاصله داريم، تو ميتواني ببيني كه در حاشيه نيز چند مسير وجود دارد. و همانطور كه ما در اين مسير قدم برميداريم، ميتواني بازيكردن حيوانات را ببيني، پرواز پرندگان را، و آرامش و مشغله اطرافت در زندگي حيوانات كوچك را ميبيني.
اين يك زمان خوشايند در اين روز است، شايد اواخر بعدازظهر، با خورشيد كه تا نیمه غروب كرده است. همانطور كه ما در اين مسير قدم برميداريم، اين مسير امن و آرام ميشود، با اتفاقات جالبي كه اطراف ما ميافتد. و تو ميتواني احساس آرامش و آسايش كني. كمكم به سراشيبي كوچكي نزديك ميشويم كه به يك منطقه مسطح ديگري منتهي ميشود كه بين اقيانوس و ما قرار دارد. همانطور كه از اين سراشيبي پائين ميرويم، ميتوانيم با گامهايي يكنواخت و آرام با سرعت متوسط و بدون عجله حركت كنيم. وقتي به سطح بعدي ميرسيم، نور خورشيد تا حدودي كمتر ميشود. با وجود اين، هنوز نور اندكي هست و هنوز غروب نشده است. اين سطح از مسير حتي آرامبخشتر است، و ما ميتوانيم احساس خونسردي، صلح و آرامش از اين منطقه داشته باشيم، همانطور كه از ميان علفها و بوتهزار ميگذريم، از ميان بيشههاي كوچك و گلها. وجود حيواناتجالب در طول اين قسمت از مسير ادامه دارد. با وجود اين، اين حيوانات تاحدودي فعاليت كمتري نسبت به قبليها دارند، بهنظر خوابآلودهتر ميرسند، مثل اينكه ميدانند چند لحظةديگر شب ميشود. و حالا، شايد، بتواني در مقابلت يك سراشيبي كوچك ديگري را ببيني، و اين شيب به ساحل منتهي ميشود.
يكبار ديگر، وقتي به اين سراشيبي نزديك ميشويم، درمييابي كه ميتواني با گامي يكنواخت از آن پائين بروي، گامي كه به تو نشان ميدهد كه تو ماهيچههايت را كنترل ميكني. تو قادري تا از اين سراشيبي پائين بروي بدون اينكه مجبور به دويدن يا بسيار آهستهرفتن باشي، و وقتي از اين سراشيبي پائين ميروي ميتواني ساحل شني وسيعي را در مقابلت ببيني. اين ساحلي زيبا است با امواجي كه به خشكي ميآيند. نور خورشيد اينجا بسيار آرامبخش است و اقيانوس بسيار زيباست. همانطور كه در كنار ساحل قدم ميزني، متوجه صدفها، و جلبكها، و حيوانات ساحلي ميشوي كه اينجا زندگي ميكنند.
يك چيز جالب، منطقهاي است از حوضچهها كه استخرهاي جزر و مد در آنها شكل گرفتهاند. آب درون اين حوضچهها كاملاً با صخرهها محاصره شده است، و مكان خوبي براي گياهان و حيوانات ساحلي فراهم كرده است. ما ميدانيم كه جزر و مد دريا، كه بالا ميآيد و پائين ميرود، و امواج، كه بهطور موزون حركت ميكنند، با نيروي جاذبه كه از جانب ماه است كنترل ميشوند. ماه مثل يك كنترل اصلي در بالاي اقيانوس و حوضچههاي جزر و مد عمل ميكند. آنها را به خوبي در اين ساحل اقيانوس دربرگرفته است، و ميگذارد تا اين حوضچهها در بستر خود باقي بمانند. ماه كنترل روي جزر و مد و اين حوضچهها را حفظ ميكند، و مكان راحتي را براي حيوانات ساحلي فراهم ميكند. ماه اين عمل را براي اقيانوسها، سواحل و حيوانات ساحلي به همان روشي انجام ميدهد كه ذهن تو ميتواند اين كار را براي تو انجام دهد.
به همان شيوهاي كه ماه ريتم منظم و دائمي اقيانوس را كنترل ميكند، پس ذهن تو نيز ميتواند يك ريتم منظم و دائمي را براي تو وقتي كه خواب هستي حفظ نمايد. اين ريتم به تو اين امكان را ميدهد كه به راحتي بخوابي و روي مثانهات كنترل داشته باشي. با انجام اين كار، تو قادر خواهي بود تا آرامش و اعتماد براي رختخواب خشك را تجربه كني. وقتي آماده بازگشت از پيادهروي در ساحل ميشوي، ميتواني از دانستن اينكه اين مكاني است كه هر زماني ميتواني به آن بازگردي لذت ببري، مكاني كه در آنجا ميتواني ياد بگيري كه كنترل بيشتري روي ذهن و بدن با هم داشته باشي. كنترل بيشتر روي ذهن و بدن اين امكان را برايت فراهم ميكند كه بيشتر به خودت و به رشد فيزيكيات اعتماد كني. هرچه بيشتر به اين مكان بازگردي و هرچه بيشتر تمرين كني، راحتتر ميتواني روي ذهن و جسمت با هم كنترل داشته باشي. هرچه اين عمل راحتتر شود، راحتتر ميتواني تمرين كني و اعتمادبهنفس بيشتري پيدا خواهي كرد. درخواهي يافت كه انجام اين كار بسيار خوشايند و آسان است، و يادگيري و پيشرفت تو، وقتي در چشم ذهنت به اقيانوس بازگردي و آنچه آموختهاي را تمرين ميكني، منظم خواهد بود.
و حالا از تو ميخواهم تا شروع به قدمزدن در ماسه ساحل اقيانوس به سمت مسيري كني كه از آنجا به اینجا آمده بوي. همانطور كه از ساحل بازميگردي، به سراشيبي ملايمي كه به اقيانوس ميرفت خواهي رسيد. درمييابي كه برگشتن و بالارفتن از اين سراشيبي بسيار آسان است، و تو ميتواني با گامهاي منظم و كنترلشده از آن بالا بروي، درست مثل موقعي كه در ساحل قدم ميزدي. و ميتواني از دومين محل همواري كه حيوانات كمي خوابآلود بودند عبور كني، و ببين كه آنها چقدر راحت و راضي هستند. اين حيوانات در بالاي سطح ساحل در مكاني خشك زندگي ميكنند و از گرما و آرامش اين ماسههاي خشك و علفهاي اطرافشان لذت ميبرند. و تو ميتواني به حركت خود به سمت بالاي تپه بعدي ادامه دهي. يكبار ديگر، ميتواني با گامهاي راحت و منظم از اين تپه نيز بالا بروي، و به اولين منطقه هموار جايي كه راهت را از آنجا شروع كردي برسي. در اينجا حيوانات فعالتر و بازيگوشتر هستند، درست مثل قبل. و آنها، همچنين، در علفها و ماسههاي گرم و خشك محل زندگيشان راحت و شاد هستند.
بیرون آمدن از هیپنوز
و وقتي در طول مسير و بالاي شيبها و در طول مناطق هموار قدم زدهاي، ميتواني احساس كني كه به صندلي در اين اتاق نزديكتر ميشوي. و تو ميتواني از تجربه تجسمت هر وقت آماده هستي بازگردي، با دانستن اينكه ميتواني اين مسير، شيبها، مناطق هموار، ماسه، اقيانوس، و حوضچههاي جزر و مد را هر زمان دوباره ببيني. ميداني كه خورشيد و ماه هميشه آن بالا هستند تا پيشرفت تو را هدايت كنند. و هر وقت آمادهاي، ميتواني چشمهايت را باز كني و هوشيار، راحت و باطراوت به اين اتاق بازگردي، با احساسي از اعتمادبهنفس و سلامتي بيشتر. و من الآن ساكت خواهم شد، و تو ميتواني هروقت احساس كردي كه آمادهاي چشمهايت را باز كني.
{پس از مرحله القاء و درمان، با بچهها درباره پاسخهايمان به استعاره درماني بحث ميكنم. من مفهوم يك مسير راه رفتن را كه يا مسيرهايش عوض ميشود يا به مناطق متفاوتي در ميان شيبها ميرود به حرفهايم اضافه کردهام تا به كودكان كمك كنم يك گام منظم در طول مراحل خواب را حفظ كنند. اين كار با استعاره كنترل ماه روي حوضچههاي جزر و مد آميخته ميشود، همانطور كه تحقيقاتي كه در آزمايشگاه اسليپ ريسرچ استانفورد در اواخر دهه 1970 انجام شد، نشان داد كه شاید شبادراري به آغاز عصبشارژهای الکتریکی نا مناسب در مغز مربوط باشد وقتي که کودک از يك مرحله خواب به مرحله ديگر ميرود.}