هیپنوتیزم در کودکان
اسفند ۱۷، ۱۴۰۲راديوگرافي سينه و بيماري مادرزادي قلب
اسفند ۱۷، ۱۴۰۲يك تكنيك تخيلي علمي داستاني
متخصصان هیپنوتیزم کودکان توصيه كردند كه اين تكنيك بايد به صورت تغييرپذيربرای اختلالات گوناگون استفاده شود و خاطرنشان مي سازندكه مفيدبودن اين تكنيك براي كودكان بين شش تا سيزده سال مشخص شده است. در القائ خلسه نيز تاثير آن ثابت شده است و همچنين در درمان مشكلات گوناگوني از جمله ترس از مدرسه، واكنشهاي نامطلوب شيميدرماني، بیماریهای اضطرابی با علائمی نظیر ترس از قورتدادن و خفهشدن، بياختياري ادراری ثانويه، و به عنوان يك درمان کمکی دربیش فعالی کمبودتوجه کودکان[ADHD].
تكنيك
در جلسه اول، ارتباط صمیمانه باکودک برقرار ميشود و محورمحبت پيش از القاء، داستانهای علمي- تخیّلی، سفر فضايي و فيلمهايي است كه كودك با آنها آشناست. داشتن فيلمكوتاه يا نواركاست يا كتاب برای اینکه کودک آنها را ببیند در اينمرحله مفيد است.
سپس كودك دعوت ميشود تا در ماجراي يك داستان علمي-تخیّلی وارد شود و “درتخیّل خود” سوار يك سفينه فضايي شود. سپس از كودك خواسته ميشود تا راحت و آرام باشد و روش زير مورد استفاده قرار ميگيرد:
از تو ميخواهم كه آرام باشي و آماده باشي تا به سفری با يك سفينه فضايي بروي. حالا در “كابين” سفينه فضائيت بنشين و به پُشتی تكيه كن. حالا “كلاه فضايي” را سرت كن و “ماسك اكسيژن” را ببند. حالا از ماسكت نفس عميقي از اكسيژن بكش. با هر نفسي كه ميكشي ميتواني بيشتر آرام شوي و آماده رفتن به فضا شوي. وقتي آماده شروع ماجراي سفرت هستي ميتواني چشمهايت را ببندي. خيلي خوبه. حالا ميتواني صفحه کنترل را در مقابلت ببيني و صداي غرش موتورها را بشنوي. وقتي آمادهاي ميتواني دست دراز كني و “موشك را پرتاب كني” و به فضابروي. همانطور كه بالا ميروي فشار صندلي را احساس كن. خيلي خوبه. ميتواني از پنجره سفينه فضايي به بيرون نگاه كني و همانطور كه ستارهها رد ميشوند آنها را ببيني. همه ستارههاي زيبا و سيارههاي زيبا و جالب را ببين.
حالا، آنجا در فضا اصلاً جاذبه زمين نيست و تو ميتواني از آن لذت ببري. بدنت خيلي سبك شده است و دستها و پاهايت ميتوانند به سمت بالا بروند زيرا احساس بيوزني ميكنند. خيلي خوبه. حالا ميتواني روي يك سياره مهربان و مستعد فرود بيايي تا ماجراي خوبي داشته باشي و “چيز جديدي بياموزي”. وقتي سفينهات را روي اين سياره فرود آوردي ميتواني احساس آرامش بيشتري كني و دستهايت به كنار صندلي باز ميگردند. خوبه. حالا ميتواني از در سفينه قدم بيرون بگذاري تا نگاهي به سياره بياندازي.
در اينجا درمانگر ممكن است هر تعداد شخصيت ، وسيله، و يا صحنه تخيلي را به منظور يك شيوه درماني مفيد براي غلبه و حل مشكل وارد داستان کند. در درمان كودكاني كه درد دارند به روش زير عمل مي شود :
حالا، به اطرفت به درختان و ساختمانهاي روي اين سياره نگاه كن. از تو ميخواهم كسي را كه ميخواستي ملاقات كني. ميتواني “دكترعطایی” را ببيني كه به طرفت ميآيد. او فضانوردی بسيار مشهور و دكترِ اين كهكشان است. وقتي او دست تو را ميفشارد ميتواني ببيني كه لبخند ميزند و به تو احساس خوبي دست ميدهد. درسته. حالا، دکترعطایی ميداندكه، تو درد داري و تو ميداني كه او ميتواند به تو كمك كند. دکترعطایی يك “ماشين اشعه محشر” دارد كه ميتواند آن را روي دردت متمركز كند و موجب شود تا از بين برود. و وقتي درد از بين ميرود ممكن است احساس مور مور يا گرما در جايي كه قبلاً درد داشت بكني. حالا وقتي دکترعطایی اين ماشين را روي درد متمركز ميكند، احساس مور مور يا گرما شروع ميشود، ميتواني با بلندكردن دست راستت به دکترعطایی اطلاع دهي. درسته.
تلقينات مشابهي ارائه ميشود تا وقتيكه براي آن جلسه به هدف مورد نظر برسيم. براي پايان دادن به جلسه به كودك گفته ميشود: “حالا احساس خيلي خوبي داري و آرامي و زمان بازگشت به سفينهات و بازگشت به زمين است.”
كودك تشويق ميشود تا هر وقت آماده است به هوشياري آگاهانه باز گردد. پس از آن از كودك میخواهیم درباره این تجربه و اشياء یا افرادي كه ادراك كرده چه به او تلقين شده بود و چه نشده بود صحبت کند اين عمل تلقينات قبلي را تقويت ميكند و اطلاعات باارزشي را در اختيار ميگذارد كه ميتوان آنها را در جلسات آينده مورد استفاده قرار داد.
در صورت امكان خوب است والدين كودك در اين جلسات هيپنوتيزم درماني شركت كنند و/ يا نوارهاي صوتي ضبط شده از اين جلسه تهيه شود و به كودك داده شود تا در خانه از آنها استفاده كند. والدين براي تشويق و هدايت كودك با تجسمها و تلقينات خاص در خانه و حين جلسات تمرين ميتوانند مفيد باشند.